donderdag 9 augustus 2012

EK Oekraïne 2012

Dag 1

30 juli eindelijk zover. We komen aan in het station in Kortrijk . Zoals gewoonlijk bestelde Keita 2 broodjes bij de Panos. Nadat zijn honger gestild was konden we vertrekken met de trein naar Gent en vandaar naar Zaventem. Toen we aankwamen aan de luchthaven, merkten we snel al wat probleempjes op . Het grootste probleem was, dat we een reisvisum voor Moskou nodig hadden, omdat we even buiten de luchthaven moesten gaan voor de gate. Toen dit drama voorbij was konden we het vliegtuig naar Moskou nemen. Het menu die we te eten kregen was voor mij en Jens goed, wat niet gezegd kon worden van Keita en Anthon. Toen we aankwamen in Moskou, na 5 uur wachten kregen we ons ander vliegtuig, naar Dnjepropetrovsk, na deze hobbelige vlucht, was er al gauw een nieuw probleem. Kathy haar bagage was niet aangekomen. Na wat formulieren te hebben ingevuld , reden we met de bus richting hotel, waar Keita en Kenny een heel ruime kamer kregen en er direct gebruik van maakten voor sanitaire behoeften. Oh en we vergeten bijna onze mooie tolken te vermelden, waar Jens en Kenny meteen een oogje op hadden en uiteraard schrijven we dit tekstje om 2u 's nachts omdat we niet kunnen slapen van de hitte.

Dag 2

Na een slapeloze nacht zijn we de stad gaan verkennen. In tussen tijd zijn we naar een Italiaans restaurant gaan eten, waar de pizza ons smaakte. Daarna bezochten we een kerk en een kasteel, waar de kasteelheer met volle trots over de geschiedenis van het kasteel vertelde. Tijdens de uitleg werd Kenny gestoken door een zwarte wesp en moest onmiddellijk behandeld worden met een zeer goedkoop tegengif. Na de uitstap gingen we terug naar het hotel, waar we als avondmaal : frieten met kalkoen kregen ...mmm. En slapen kwam er alweer niet van in huis.

Dag 3

Vandaag de eerste speeldag. Deze werd geopend door een zeer mooie openingsceremonie, waar gedanst, gezongen en gelachen werd. 's Middags konden we eten bij een ander hotel, waar het eten niet te vreten was. Een bord " spaghetti " met vreemd vlees. De drank was koude thee met een nasmaak van rode vruchten. Na ons middagmaal begonnen onze partijen normaal om 15 u maar liep uit tot 2 uur later. De eindresultaten waren : Keita- Anthon 1-1, Kenny heeft remise tegen een Moldaviër, Bert verloor in een gewonnen stand van een Est en Jens speelde ook remise tegen een Oekraïner.

Dag 4

Vandaag kregen we als ontbijt brood met hesp en salami en een gevulde gesuikerde croissant. Daarna de 2de partij : Keita en Bert verloren van Pool en Oekraïner, Jens won van een Azerbeidzjaan en Kenny won op de klok van een Pool met een betere stand. Na de 2de partij aten we weer dat hotel waar we tarwe en een groenteburgers kregen dat opnieuw niet eetbaar was.De 3de partij verloor Keita van een Fransman doordat hij afgeleid werd door Ksucha, een bloedmooie tolk. Jens speelde remise tegen een Oekraïner, Bert won heel mooi van een Litouwer en Kenny speelde remise tegen een Pool. Na de partijen vroeg Johan te verzamelen in de kamerhall van het hotel, om te zeggen dat we kans hebben om van hotel te veranderen waar er wel airco en andere zaken zijn. Iedereen ging akkoord met dit voorstel.

Dag 5

In de ochtend, zoals afgesproken pakten we onze koffers en verhuisden we naar hotel Zentr  we konden onze koffers in de speelhal droppen om ze zo mee te nemen naar het hotel naar de partij. En alweer rampzalige dag voor Keita. Hij speelde een remise tegen een Pool en verloor van een Moldaviër. Jens speelde 2x remise tegen een Rus en een Pool. Bert verloor ook 2x maal tegen een Wit-Rus en een Est. Kenny won van Oekraïner en verloor van een Rus. Na de partijen gingen we naar ons nieuw hotel Zentr, waar we overweldigd waren door de inrichting waren van de kamer. We hadden airco, warm douche water, tv, frigo en gordijnen alles wat we in hotel Rodina niet hadden.

Dag 6

Onze eerste nacht in het nieuwe hotel. Een serieuze verbetering!
Ronde 6 verloor Kenny van de Letse wereldkampioen Leonids Cilevics.
Keita won overtuigend makkelijk van een Italiaan.
Jens verloor van een Wit-Rus en Bert speelde remise van een Fransman.
Na de partijen gingen we een frisse duik gaan nemen in het olympisch zwembad waar niet zo heel veel te doen was.
Het spectaculairste was dat er 4 verschillende hoogten waren waar je van kon springen.
Keita sprong van de hoogste van wel 10 meter hoog. Wat een adrenaline boost!
Na het zwemmen namen we de bus terug naar ons fantastische hotel en gingen we iets drinken in de Italiaan vlak naast het hotel.
Daarna namen we de bus om een wandeling te maken langs de Dnjepr rivier.
En toen gingen we terug naar hotel en analyseerden Kenny en Bert nog wat partijen.

Dag 7

Verrassend kregen we alweer voor de 4 de keer eieren als ontbijt.
Daarna vertrokken we met de bus naar de speelzaal voor de 7de partij en 8ste partij te spelen.
Kenny verloor opnieuw van 2 Oekraïners.
Keita verloor van een Azerbeidzjaan en speelde remise tegen een Fransman.
Jens won van een Let en remise tegen een Est
Bert verloor van een Let en een Oekraïner.
Na de partij heeft onze goede Nederlandse vriend Alberto Waterink voor nieuwe contacten gezorgd tussen Keita en Ksucha
Hij tilde Keita van de grond en plaatste Keita neer naast Ksucha. Kenny maakte ondertussen na de partijen een grote wandeling met Mila de tolk. Als we terug gingen naar het hotel aten we 2de lekkerste maaltijd van de week na de pizza : puree met kalkoenenvlees en ketchup.
En morgen moeten we vroeg afscheid nemen van Carine want zij moet dinsdag terug gaan werken.

Dag 8

Vandaag de laatste partij.
Bert verloor tegen een Nederlander.
Kenny verloor van een Fransman.
Keita verloor van een Let
Jens won van Stijn Kindt.
Na de partijen gingen we terug naar het hotel. Het eten was doorweekte en plakkerige spaghetti met lever en tomaten. Na het eten vroegen we de tolks om naar onze kamer te komen.
We speelden wat kaartspelletjes wat overgegaan is naar een zwaar kussengevecht.
Na wat batteren kregen we een heerlijke massage van Mila de tolk.

Dag 9

Vandaag was de blitz Kenny eindigde als eerste belg bij de junioren op de 12 de plaats daarna gevolgd door Anthon Hanssens op 13 en Keita op 15.
Jens eindigde bij de cadetten op de 26ste plaats
En Bert bij de miniemen op de 28ste plaats.
Na de blitz gingen we gaan "eten".
We moesten zeker 20 minuten wachten op ons eten en uiteindelijk kregen we alweer tarwe met koud vlees omdat de aardappelen op waren ...
Nadat we ons buikje rond aten gingen we naar de prijsuitreiking wat meer dan 3 uur vertraagd werd "-_-
Na wat geapplaudisseerd te hebben gingen we terug naar het hotel om te eten en ra ra ra wat we kregen... alweer tarwe en vlees "-_-
In de avond wandelden we met Mila door het park en daarna sloten we de dag af met een drankje in het Italiaans restaurant.

Dag 10

Vandaag de laatste dag moesten we onze koffers pakken en het warme land verlaten :(
Nog een laatste keer de Italiaan gaan bezoeken om wat te eten en te drinken en dan met de bus naar de luchthaven.
We kwamen aan in de luchthaven en namen afscheid van de tolks en gingen met pijn in ons hart op het vliegtuig.
Het eten in het vliegtuig was deze keer heel wat minder dan de vorige keer  maar beter dan de tarwe :)
Toen we terug in België waren werden we opgehaald door de ouders van Jens, Stijn en Bert Deneef.
We zullen deze reis nooit vergeten!